lördag 23 maj 2009

Det bästa av två världar

Jag har insett att jag i min släkt får det bästa av två världar. Min mamma har en bror nere i Skåne som är egen företagare och lever lyxlivet med sina lika rika kompisar. Man åker ner till Skåne och kollar på feta lägenheter, underbara bilar och båtar. Äter på dyra restauranger och dricker dyrt vin, alla får öl även om de är minderåriga. Jag har vart på middag med Rysslands ambassadör, kända kockar och operasångare. Vår egna släktturnering i golf firades sist med en stor fest i Barsebäck och Percy Nilsson m.fl. var där. Min morbrors 50-årsfest firades i en stor lokal med hans "100 närmsta vänner". Bland annat folk från Afrika. Det var fri bar hela kvällen, vi ungdomar fick gå och komma som vi ville (vilket resulterade i ett härligt äventyr i Höllviken). Det söps, dansades och morbrors miljonärskompisar strippade tills de stod i bara stringkallingar. Eller så kan morbror ha middag hemma och ringa mig och Crille som var i hans husbåt och be oss gå till Ica för att köpa kondomer för de skulle sätta dem på huvudet och dra in dem i näsan och ut genom munnen.
Så kan en vecka i Skåne se ut.

Sen åker man åt andra hållet. Till min pappas bror uppe i Mellansel som ligger utanför Örnsköldsvik. Där fisket ligger utanför dörren, man får äkta svensk husmanskost. Alla hälsar på alla och alla ser ut som i "Pistvakt". Inte en polis så långt ögat når. Man glider runt på snöskoter och bara tar det lugnt. Livet är enkelt där, man behöver inte ha mycket för att klara sig. Inte ens min mobil fungerar där uppe. In till Ö-vik, där folk går ut på puben i Foppa-tofflor. Punkartjejerna har inte olika färg på sina Converse, det är olika färg på Foppa-tofflorna. Det är trubadur på torget och alla sjunger med och dricker öl och har sjukt roligt bara.
En vecka i Norrland.

Jag har det bästa av två världar med hjälp av min släkt, lyxliv åt ena hållet och underbart norrlandshäng åt andra. LIEBE

Inga kommentarer: