söndag 10 maj 2009

VM-brons


Ett VM-brons är verkligen inte i klass med ett VM-guld. För 3 år sen satt jag och min far framför TV:n och grät ikapp när Sverige vann guld. Några månader tidigare hade Sverige vunnit OS-guldet. Idag, den 10:onde maj 2009 vann Sverige bronset, i en väldigt spännande match mot USA. USA, som kom in med ett starkt gäng, nästan alla med meriter från NHL, de hade fultacklaren Backes som i matchen mot Schweiz gav deras spelare den värsta tacklingen jag sett, killen fick operera ryggen för skador. Det var ett Tre Kronor utan Jonas "Monstret" Gustavsson som klev in på isen, ett Tre Kronor som föll mot Kanada i semifinalen, och antagligen ett Tre Kronor som ville ha revansch efter år utan medalj, ett Tre Kronor som ville vinna. Och vinna gjorde dem, matchen slutade 4-2 efter Oduyas mål i öppen kasse med 1 sekund var av matchen. Även fast det "bara" var ett brons, så var det ett brons som gjorde mig glad och stolt. Lyssnar på Sveriges nationalsång om och om nu igen. Jag är stolt över att vara svensk, för vilket lag slog ut oss i semin? Jo, Kanada. Det fanns två lag som jag trodde kunde klå Sverige i detta års hockey-VM och det var Ryssland och de jäkla kanadickerna.

Stor eloge till Bengan och hela Tre Kronor, grattis till VM-bronset och tack för en spännande VM-turnering. Nästa år, kom tillbaka starkare, säkrare och med ännu större vilja att vinna guldmedalj än en gång!

Inga kommentarer: